Zoeken
  • Yn't Doarp

wandel jij ook?

Bijgewerkt: aug 29

Ken je dat? Je wordt wakker, je gaat naar je werk, je komt thuis, je moet nog koken, je moet nog sporten, heb ik je aandacht nog? Mooi! Iedereen leeft tegenwoordig een 'druk' leven waarin ze eigenlijk vergeten wat nou echt belangrijk is. Dat ben jij zelf.


Wandelen is goed voor alles. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. En niet te vergeten: je humeur wordt er beter van. En dat allemaal door heel simpel elke dag minstens een half uur te lopen.




Wandelen helpt...



...voor spieren en botten

Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Door botten regelmatig te belasten worden ze niet alleen sterker, wie veel loopt bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen de botten. Door weinig te bewegen is het kraakbeen in de gewrichten dunner geworden. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.


...voor hart en bloedvaten

Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50 procent als mensen één uur per week actief zijn.


...voor de longen

Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.


...tegen diabetes

Door te wandelen wordt het risico op diabetes verlaagd met circa 60%. Na een tijdje neemt de insulinegevoeligheid stapsgewijs af.


...voor de hersenen

Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.


...tegen depressie

Even de kop leeg! Hoor je vaak mensen zeggen wanneer ze een wandeling gaan maken. Een wandeling is goed voor je concentratie en verkleint de kans op depressies. Dit laatste gebeurt doordat na een tijdje lopen endorfine en dopamine ( geluksstofjes ) wordt aangemaakt. Daardoor zal je je een stuk prettiger voelen na een stuk wandelen dan wanneer je binnen blijft hangen met Netflixx.. Ook heeft onderzoek aangetoond dat buitenactiviteiten onder andere je creativiteit en probleemoplossend vermogen stimuleren.


Zit je nog binnen? Hup naar buiten!


...voor de nachtrust

Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.


...tegen overgewicht

Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen.


...voor de darmen

Ik rol wel naar huis. Heb je teveel gegeten? of zit je snel verstopt? Hup die schoenen weer aan en ga er even op uit. Wandelen brengt de bloedsomloop in gang, dus ook richting je darmen. Ga dus een stuk lopen na de lunch om te voorkomen dat je niet de hele middag met een steen in je maag op het werk zit of na het avond eten zodat je niet vol op de bank ploft en er niet meer af kan komen.


...tegen (bepaalde soorten) kanker

Veel wandelen verkleint de kans op bijvoorbeeld darm-, borst- en baarmoederkanker. De overlevingskansen van mensen met darmkanker verdubbelen als ze elke dag een uur of meer wandelen. Voor andere soorten kanker is dit verband (nog) niet aangetoond. Veel van de genoemde gezondheidseffecten treden pas op als je langere tijd elke dag blijft wandelen. Maar wie vandaag begint, voelt zich meteen meer ontspannen en krijgt een beter humeur. Na een week zul je al merken dat je conditie verbetert.


65 keer bekeken

Fysiotherapie

 

Tel: 0512-472681

 

Openingstijden Fysiotherapie:
Maandag t/m Vrijdag 7:30 – 17:30

info@fysiotherapieyntdoarp.nl

  • Facebook
  • Instagram